Een studiemethode op maat
Met zicht op jouw talenten volgen de gepaste leerstrategieën vanzelf.
Iedereen die wil, kan leren, maar niet iedereen kan op dezelfde manier leren. Is de wil er wel om te leren, maar weet je niet hoe precies? Heb je een extra supporter nodig aan de zijlijn? Is de balans tussen je studietijd en het studierendement wat zoek?
Stap 1: Intakegesprek
- organisatie: studieplek, studiemateriaal, …
- planning: agenda, weekplanning, examenplanning, …
- structuur: hoofd- en bijzaken, schema’s of samenvattingen maken, onderlijnen … (a.d.h.v. eigen studiemateriaal)
- concentratie
- motivatie: studiedoelen opstellen, intrinsieke of extrinsieke motivatie, …
Stap 2: Begeleidingsplan
Elke lerende is anders en vraagt een intuïtieve begeleiding. Samen stellen we een plan van aanpak op, in functie van jouw noden. Voor leerlingen uit het secundair onderwijs kan een persoonlijk gesprek met de ouders hier aangewezen zijn.
Via individuele sessies van max. 60 minuten doorlopen we dat traject zo kort en krachtig mogelijk. Via allerlei tips en tools word je uitgedaagd om een eigen studiemethode en de bijbehorende -vaardigheden te ontwikkelen.
De begeleiding is gericht op aanmoediging, vaardigheidstraining en bijsturing waardoor je geleidelijk zelf leert je verantwoordelijkheid op te nemen voor je leerproces.
Dit houdt in: informatie verwerven, verwerken én toepassen in allerlei situaties. Én jezelf daarbij kunnen motiveren om zelfstandig aan de slag te gaan. Autonomie in het eigen leerproces leidt automatisch tot efficiënter en diepgaander leren.
Kerntalentenanalyse
Ben je ouder dan 14 jaar en matuur genoeg, dan is een kerntalentenanalyse ook hier een echte meerwaarde. De kern van jouw persoonlijkheid zal immers mee bepalen welke leerstrategieën voor jou het beste werken.